Vand
Rent drikkevand skal være en ren selvfølge. Sådan har det været i årtier i Danmark, og sådan arbejder vi i Tønder Forsyning uafbrudt på, at det skal blive ved med at være.
Tønder forsyning står for 4 vandforsyningsanlæg, der leverer rent drikkevand til Højer by og omegn, Løgumkloster by og omegn, Tønder by og omegn, og Rømø som forsynes med vand fra vandværket i Skærbæk.
Forsyningsområde
Tønder forsyning står for 4 vandforsyningsanlæg, der leverer rent drikkevand til Højer by og omegn, Løgumkloster by og omegn, Tønder by og omegn, og Rømø som forsynes med vand fra vandværket i Skærbæk.
Se forsyningskort i detaljer (PDF)
Øvrige vandværker
Tønder Forsyning forsyner ikke hele kommunen med vand. Kontakt Tønder Kommune for at få information om de private vandværker.
Vandværker |
Husstande |
Årlig vandmængde |
---|---|---|
Tønder vandværk |
4552 |
1.100.000 m3 |
Højer vandværk |
875 |
105.000 m3 |
Løgumkloster vandværk |
2010 |
417.000 m3 |
Rømø vand fra Skærbæk vandværk |
2017 |
265.000 m3 |
Samlet |
9454 |
1.887.000 m3 |
Tønder Forsyning er ISO 22000 certificeret
ISO 22000 er en international standard for et ledelsessystem for fødevaresikkerhed, og med dette vil Tønder Forsyning vise at vi behandler vand som en fødevare og med samme respekt for styring af leveringssikkerhed og kvalitet som hvis det var en hvilken som helst anden fødevare.
Med ISO 22000 certificeringen har vi et værktøj til at identificere og styre de risicier, der altid er forbundet med at producere drikkevand og dermed er der en høj stabilitet i driften og forsyningssikkerheden bliver helt i top.
Regulativer
Regulativet for Tønder Forsynings vandforsyningsanlæg, beskriver de regler og love, som gælder for vandforsyningen og forbrugerne, gældende fra 1. januar 2018:
Eventuelle klager vedr. regulativet skal sendes til Tønder Kommune.
Klage
Forbrugere kan indbringe klager vedrørende tvister med forsyningen vedrørende vand og spildevand for:
Nævnenes Hus
Tolboden 2
8800 Viborg
Klageadgangen er fastsat i forbrugerklagelovens kapitel 5 om mediation. Indgiver kunden en klage, er omkostningen i første omgang fastsat til 100 kr. Er der ikke fundet en mindelig løsning ved mediation, kan der klages til Forbrugerklagenævnet. Dette koster 400 kr. Beløbet tilbagebetales, hvis klageren får medhold (Gebyret for mediation tilbagebetales ikke).
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fastsætte beløbsmæssige over- og undergrænser m.v. for størrelsen på det omtvistede beløb, som betingelse for indbringelse af klager.
Læs mere herom på https://kpo.naevneneshus.dk
SMS services
To forskellige services. AlarmSMS, ved tegn på brud. ServiceSMS hvis der er forstyrrelser i vandforsyning.


Ofte stillede spørgsmål
En FAQ med spørgsmål som vi ofte modtager om affald, vand og spildevand.